Info till boende
Välkommen till Brf Ljusterö Skärgårdsby 4!
Här är en del praktisk information som är bra att känna till. Du hittar mer viktig information här på hemsidan, som t.ex. årsredovisningar, regler för renovering etc.
Praktisk information
STADGAR
GARANTITID
I nya hus kan det finnas småfel som syns först efter en eller ett par månader. Fel som uppstår under garantitiden och som beror på fel i produktionen åtgärdas efter garantitidens slut efter att en garantibesiktning genomförts. Dessutom finns en byggfelsgaranti på sammanlagt 10 år.
VÄGHÅLLNING
Väghållningen sköts av den samfällighet som din bostadsrättsförening är medlem i. Alla kostnader för vägföreningen är inkluderade i månadsavgiften.
POSTLÅDOR
Postlådorna har nu fått sin permanenta plats längs med etapp 4.
EL
Eon ansvarar för elnätet och avtal tecknas av var och en. Anläggnings-id måste anges och finns att avläsa på elmätaren i fasadmätarskåpet.
VÄRME
Värmen kommer från en luftvärmepump. Uppvärmningen debiteras via elräkning som varje boende hanterar själv.
VATTEN OCH AVLOPP
Vatten och avlopp är kommunalt och både anslutnings- och anläggningsavgifter är betalda av föreningen och ingår därmed i köpet. Tillkommande är den individuella förbrukningskostnaden samt fasta avgiften. Denna debiteras i månadsavin kvartalsvis.
SOPHANTERING
Sopkärl står på den egna tomten och ska placeras på samfällighetens väg när det är dags för hämtning. Sophanteringsavgiften ingår i månadsavgiften.
Din närmaste återvinning av förpackningar såsom plast, kartong, tidningar, glas och metall, ligger vid färjeläget. För större avfall finns Brännbackens återvinningscentral i Åkersberga på Brännbacksvägen. Öppettider tis-tor 10-19, fre-sön 10-16. Måndag stängt.
TV OCH INTERNET
Skärgårdsbyn är ansluten till fiber. TV kommer att levereras från Sappa och Internet från Bredband 2. Kostnaden för Internet från bredband 2 debiteras tillsammans med månadsavgiften.
FÖRSÄKRINGAR
Byggnaderna är försäkrade av bostadsrättsföreningen. Hemförsäkring behöver tecknas individuellt. Vanligtvis behöver hemförsäkringen kompletteras med ett så kallat bostadsrättstillägg. Kontrollera gärna det mer ditt försäkringsbolag.
MÅNADSAVGIFT
Avgiftsavier för månadsavgiften mejlas/postas eller annan betalningsmetod som du väljer hos Allabrf, vanligen ut kvartalsvis. Tillägget för Internet finns på månadsavin.
HUS OCH LÄGENHETER I BOSTADSRÄTTSFORM
Merparten av Ljusterö Skärgårdsby består av bostadsrättsföreningar. Vanligtvis är varje etapp en egen förening, det finns alltså flera föreningar i området som kan stötta varandra vid behov. Bostadsrättsformen innebär att du egentligen inte äger själva bostaden, utan en del av bostadsrättsföreningen. Du blir medlem i den förening som äger huset och marken den står på. Du har rätt att använda bostaden för all framtid och kan sälja (även kallat överlåta) bostaden. Fördelen med bostadsrättsformen är att föreningen ansvarar för underhåll av tak, fasader, fönster, installationer, värmesystem med mera. Föreningen sköter även det administrativa, såsom deltagande i vägförening och försäkring av fastigheterna. Alla föreningens kostnader finansieras genom medlemmarnas månadsavgift. I bostadsrätten ansvarar du själv för bostadens interiör, såsom golv, väggar och tak. Självklart tar du också hand om tomten och ett eventuellt trädäck.
ATT HYRA UT SIN BOSTAD
Bostäderna i Ljusterö Skärgårdsby är tänkta för permanentboende och som fritids- eller säsongsboende. För att få hyra ut din bostadsrätt behöver du generellt sett tillstånd från din bostadsrättsförening. Numera är det bestämt i Bostadsrättslagen att du inte behöver uppge några särskilda skäl till varför du vill hyra ut, dock krävs anmälan till styrelsen med personuppgifter.
Den som hyr i andra hand måste ha en egen hemförsäkring, det kan vara bra att upplysa hyresgästen om.
JOUR-KONTAKTER
EL, frånluftvärmepump, rörmokare - Ljusterö företagskatalogen https://www.ny.ljustero.se/2023/business-directory/
SERVICEANMÄLAN
Service eller frågor kring vitvaror tar du direkt med leverantören: Innan du felanmäler vitvaror eller hushållsapparater måste du ta reda på märke, modell-, produkt- och serienummer. Dessa uppgifter finns på produktskylten på din vitvara.
Siemens 0771-19 55 00 alternativt hemsidan: www.siemens-home.bsh-group.com/se/kundservice/reparation-och-service/boka-reparation
Miele bokas via hemsidan www.miele.se/c/kundservice
Bosch 0771-19 70 00 alternativt via hemsidan: www.bosch-home.se/service/kontakta-kundservice/
GARANTIER UTRUSTNING
Garantier på utrustning såsom vitvaror, toalettstol, handfat, kök- och dusch- blandare, dörrar och fönster innefattas med en garanti.
BRANDVARNARE
Ska finnas i varje lägenhet. Bostadsrättshavaren ansvarar för att kontrollera att den fungerar och för byte av batteri. Om brandvarnaren saknas i din lägenhet ska du kontakta styrelsen.
INFLYTANDE OCH DELAKTIGHET
Inflytande och delaktighet kring ditt och vårt boende i Brf Ljusterö Skärgårdsby 4 kan du få på flera olika sätt. Du kan framföra synpunkter, frågor, förslag eller ärenden till styrelsen. Du kan också delta aktivt i styrelsearbetet, vilket ger god insyn och goda möjligheter att påverka samt även gemenskapsfrämjande kontakter i föreningen. Vi i bostadsrättsföreningen har ett gemensamt ansvar för trivseln och den praktiska och ekonomiska förvaltningen. Över tid behövs nya styrelseledamöter väljas in, vilket sker på årsstämman. Även utan att vara med i styrelsen finns möjlighet att åta dig någon uppgift som du är särskilt intresserad, genom att styrelsen i sådant fall ger dig detta som uppdrag. Styrelsen kontaktar du enklast via email: brfljustero4@gmail.com. Övriga kontaktuppgifter hittar du under rubriken ”Kontakt”.